???item.export.label??? ???item.export.type.endnote??? ???item.export.type.bibtex???

Please use this identifier to cite or link to this item: http://tede.metodista.br/jspui/handle/tede/43
???metadata.dc.type???: Dissertação
Title: PLANEJAMENTO ESTRATÉGICO: UM ESTUDO EXPLORATÓRIO SOBRE SUAS ETAPAS E UTILIZAÇÃO NAS MICRO, PEQUENAS E MÉDIAS EMPRESAS TRANSPORTADORAS DE CARGAS RODOVIÁRIAS DO GRANDE ABC
Other Titles: Strategic Planning : an exploratory study on his steps and use in micro small and medium entreprise air cargo road great ABC
???metadata.dc.creator???: Campanele, José Roberto
???metadata.dc.contributor.advisor1???: Costa, Luciano Venelli
???metadata.dc.contributor.referee1???: Araujo, Luiz Jurandir Simões de
???metadata.dc.contributor.referee2???: Akabane, Getúlio Kazue
???metadata.dc.description.resumo???: Através de uma pesquisa de 1990 até 2004, a (JUCESP) - Junta Comercial do Estado de São Paulo - registrou mais de 2,1 milhões de novas empresas e encerrou o registro de 1,3 milhões. Isso significa extinção de aproximadamente 281 mil empregos diretos e a retirada da economia de 15,6 bilhões de reais de faturamento e capital investidos. As pequenas e médias empresas são fundamentais para absorção dos impactos causados pela volatilidade da economia, na mesma proporção que vulneráveis a essas oscilações. Devido sua importância econômica, a qual é verificada através dos números apresentados pelos órgãos responsáveis pela divulgação do controle e índices econômicos, como o (IBGE) - Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística - (BNDES) Banco Nacional de Desenvolvimento Econômico e Social, (SEBRAE) Serviço Brasileiro de Apoio às Micro e Pequenas Empresas e Ministérios do Trabalho e do Desenvolvimento Social, esse trabalho tem como proposta verificar se no desenvolvimento de seus processos gerenciais, as transportadoras de cargas do Grande ABC, contemplam o planejamento estratégico e quais as etapas mais utilizadas. Para coleta de dados foram enviados 150 questionários direcionados aos executivos e proprietários das transportadoras de cargas do ABC. Foram respondidos através de e-mails 14 questionários. Como o número de respondentes era muito pequeno, foram realizados alguns contatos diretamente com os proprietários, visando o agendamento de entrevistas.
Abstract: Through a survey from 1990 to 2004, ( JUCESP ) - Board of Trade of the State of São Paulo - recorded more than 2.1 million new businesses and closed the record of 1.3 million . This means extinction of approximately 281 000 direct jobs and the economy recession of 15.6 billion Reais billing and capital invested. Small and medium enterprises are key to absorbing the impacts caused by the volatility of the economy, the same proportion as vulnerable to these fluctuations. Because of its economic importance , which is verified by the figures presented by the responsible institutes for the dissemination of control and economic indicators, such as ( IBGE ) - Brazilian Institute of Geography and Statistics - ( BNDES ) Banco Nacional de Desenvolvimento Econômico e Social ( SEBRAE ) Brazilian Service of Support for Micro and Small Enterprises and Ministry of Labour and Social Development. This paper aims to check in the development their management processes, freight carriers from Grande ABC, include strategic planning and what steps are more used. For date collection were sent 150 questionnaires targeted to executives and owners of cargo carriers ABC. Were answered through 14 questionnaires email. As the number of respondents was too small, some contacts were made directly with the owners in order to schedule interviews. Thus, it was possible to have six questionnaires interviews answered and four whose script is semi - structured based on strategic planning literature. Through literature and field research, it was observed that is does not matter what segment type or size of organization during the process of creation, development and implementation of strategic planning, some end up losing or straying from the project because of model to be followed. The intention of this work is to contribute to the beginning managers in the processes of creation, development and implementation of strategic planning.
Keywords: planejamento estratégico
etapas do planejamento estratégico
micro
pequenas e médias empresas
transportes de cargas rodoviárias.
strategic planning
strategic planning steps
micro and small enterprises
road freight transport.
???metadata.dc.subject.cnpq???: CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO
Language: por
???metadata.dc.publisher.country???: BR
Publisher: Universidade Metodista de São Paulo
???metadata.dc.publisher.initials???: UMESP
???metadata.dc.publisher.department???: Gestão de organizações
???metadata.dc.publisher.program???: PÓS GRADUAÇÃO EM ADMINISTRAÇÃO
???metadata.dc.rights???: Acesso Aberto
URI: http://tede.metodista.br/jspui/handle/tede/43
Issue Date: 7-Aug-2013
Appears in Collections:Programa de Pos Graduação em Administração

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
JRCampanele.pdf1.04 MBAdobe PDFThumbnail

Download/Open Preview


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.